24 June 2011

Redha Pada Ketentuan-Nya

Inilah wildan kami. Gambar Afiq sewaktu Hari Raya Aidilfitri 1431
Mungkin ada yang merasakan bahawa kami boleh menyaman mereka : Doktor atau Hospital atau Klinik yang cuai. Memang kalau dikutkan hati kami ingin melakukannya. Tapi banyak faktor rasional harus kami fikirkan, sebagai seorang Islam sesungguhnya kami baru diuji dengan sedikit kehilangan. Sebagai seorang manusia yang punya sikap timbang rasa kami perlu memikirkan jasa2 doktor2 tersebut kepada jiwa lain. Pinta kami usahlah lagi perkara sebegini terjadi kepada keluarga lain. Cukuplah cuma perit yang kami rasa. Kalau perkara ini dipanjangkan sekalipun, bersediakah kami menghadapi dugaan yang mendatang. Cukuplah Allah cuma mengambil semula satu nyawa yang dipinjamkan itu. Kami masih ada 2 nyawa untuk dijaga dan dipelihara serta dicurahkan kasih sayang. Kalau asyik turun naik mahkamah pasti mereka pula yang terabai.

Secara peribadinya kami merasakan jika awal penyakit ini dikesan mungkin rawatan awal dapat dilakukan. Tapi mungkin kami terpaksa melihat si kecil kami menderita dengan segala wayar terpasang di badan. Atau segala kemungkinan lain yang tak terjangka. Atau sabarkah kami nanti untuk menjaganya? Tapi mungkin juga jika dikesan awal maka ia akan dapat diselamatkan. Wallahualam. Cuma aku bersyukur adik pergi dengan cukup mudah. Tanpa sakit yang ketara. Tanpa rawatan yang menyakitkan. Perginya pada pagi Jumaat yang tenang serta pada bulan yang mulia. Semuanya aku rasakan terbaik untuk Afiq. Orang kata mudah2an menjadi penolong untuk kami ke syurga kelak. Amin.

Entri berikutnya akan aku kongsikan bagaimana merawat hati yang luka. Mudah2an berkesan untuk jiwa yang dihimpit masalah yang sama.

No comments: