20 June 2011

Jumpa Doktor

Sememangnya kisah ini bukan ditujukan pada semua doktor. Tapi mungkin sebahagiannya. Atau boleh dijadikan panduan bagi mereka yang benar2 ingin menjadi doktor perubatan.

Pada 29 Disember 2010 kisah ini bermula. Aku agakla sebab masa tu jer aku mula perasan perubahan fizikal pada Afiq. Dada kirinya tenggelam pada fahaman aku. Tapi dia tak merengek. Waktu tu dia ajak aku mandi. Jadi apabila aku buka bajunya aku perasan sangat2 perkara tu. Refer kat babahnya memang tak salah perkiraan aku. Lepas mandi aku terus bawa arwah ke Klinik An-Nisa yang terletak berhampiran rumah aku. Sampai sana tak silap aku Dr. Tasnim bertugas. kata doktor tu anak aku xder apa2 cuma asma jer. Adus tak pernah pun sebelum ni doktor mengatakan anak aku ada asma. Alah diakan doktor jadi mesti dia lebih tahu dari kita. Seperti kes asma anakku cuma diberikan gas dan bekalan ubat batuk, selsema dan ubat lelah. Bila aku tanya doktor bila dadanya akan normal semula kata doktor akan makan masa. Tiada jawapan seperti yang aku harapkan.

Esoknya aku kerja macam biasa. Walau ada kebimbangan meninggalkan Afiq di rumah aku tawakal sahaja coz ada bibik yang menjaganya. Lagipun esok aku akan ambil cuti. Di pejabat aku tanya masalah aku pada kengkawan yang anaknya ada asma. Semuanya tak pernah dengar gejala hingga dada tenggelam. Tiada kes perbandingan yang boleh aku buat. Baliknya tiada perubahan yang aku nampak pada Afiq. So malam itu aku bawa dia lagi ke klinik semalam untuk pemeriksaan lanjutan. Atau mungkin mengambil gas seperti semalam. Hari ini doktor yang bertugas lain dari yang semalam. DrSeorang doktor perempuan yang namanya aku tak berapa nak ingat tapi tak silap aku Dr. Syarifah. Ada kebimbangan di wajahnya apabila melihat keadaan Afiq. Mungkin itu sifat keibuan yang semulajadi. Lantas pemeriksaan dilakukannya. Katanya anak aku ok. Tapi dia risau jika ada apa2 yang lain yang tak dapat dikesannya. Justeru, surat refer ke Hospital Kajang untuk melakukan X-ray dikeluarkan.
Setelah merujuknya ke Wad Kecemasan Hospital Kajang anakku diarahkan untuk menjalani imbasan X-ray. Kesian Afiq kecil2 lagi dah terpaksa menghadapi perkara seperti ini. Bukan main lagi dia melalak antara takut dan sakit mungkin. Aku lihat budak yang buat x-ray tu pun cam tak sampai hati. Tapi apakan daya prosuder tetap dijalankan. Tak lama nak tunggu keputusan x-ray tersebut. Hasilnya doktor perempuan yang bertugas malam itu kata ok cuma dekat peparu jer cam tak cantik sikit. Tafsiran doktor mungkin ada jangkitan kuman. Perkara ini turut disahkan oleh seorang lagi doktor lelaki yang aku dirujuk oleh doktor perempuan tadi. Untuk kepastian ujian darah pula diambil. Lebih 3 jam tunggu hasilnya negatif. Masa kat hospital ini sahaja 2 doktor telah dirujuk untuk kes anak aku ini. Tapi entahlah....mungkin Allah tutup mata mereka untuk mengesan penyakit Afiq agar Afiq. Malam tu juga dalam pukul 1.30 pagi kami dibenarkan pulang.

Dan selepas itu aku menjalani hidup seperti biasa kerana doktor telah mengesahkan anak aku sihat. Walaupun kengkadang hati aku tetap rasa ada sesuatu yang tak kena dengan Afiq. Dalam tempoh tersebut iaitu antara selepas kes dirujuk di Hospital Kajang dan sebelum kematian Afiq sebanyak 3 doktor lain telah kurujuk berkenaan kes ini. Kali pertama seminggu lebih selepas ke hospital sebab Afiq selsema tapi masih kurujuk pasal dadanya. Tetap di klinik yang sama tetapi berjumpa dengan Dr. Fuad. Kedua ketika membuat pemeriksaan berkala ke Klinik Kesihatan Semenyih dan aku minta jumpa dortor kerana selsema dan danya itu. Dan ketiga adalah sehari sebelum kematian Afiq di klinik swasta yang sama tetapi diperiksa oleh doktor yang berbeza. Semuanya tak pernah mengesahkan yang anak aku sakit seperti yang dikeluarkan selepas bedah siasat dijalankan.

Dari kes pertama kurujuk ke doktor tentang anakku sehingga sehari sebelum kematian anakku ini 7 DOKTOR telah ku jumpa. Tapi satu pun tidak dapat mengesan 'penyakitnya'. Dan kerana itu aku sedikit kecewa dengan DOKTOR. Walau tidak semua tapi.... Kesimpulannya, memang aku yang bersalah kerana meletakkan kepercayaan 100% kepada DOKTOR. Andai aku lebih peka dan ingin tahu mungkin aku boleh mengesan penyakit anakku sendiri. Pada kengkawan yang ada anak2 kecil terutamnya yang masih belum pandai bercakap, jika mereka sakit, jangan sandarkan kepercayaan 100% pada doktor yang anda jumpa. Buat sedikit kajian terutamanya di internet berkenaan gejala yang menimpa anak supaya kita boleh bersoal jawab dengan doktor dan mungkin mempertikaikan keputusan mereka. Bila kita dilihat bijak maka doktor tidak memandang rendah pada pendapat kita. Itu pendapat aku. Pendapat korang mungkin berbeza.

Lihatlah dada Afiq seperti yang aku ceritakan. Nampak sangat saiznya berbeza.

Kalau korang nak tau apa penyakit Afiq... bacalah entri2 selepas ni ok.

No comments: