19 July 2011

Kisah Pembantu Rumah I

Cerita kali ini aku nak kongsi pengalaman aku yang pernah memiliki orang gaji. Sepanjang tempoh sehingga entri ini ditulis, aku pernah memiliki 2 orang gaji. Semuanya bekerja selama 2 tahun. Bagi entri ini aku hanya akan ceritakan tentang pembantu rumah yang pertama. Seorang perempuan berasal dari Jawa Tengah. Opi nama panggilandia.  Muda lagi masa bekerja dengan bbchearts iaitu sekitar 18 tahun. Tapi kalau ikut passport dah umur 30 tahun masa bekerja dengan aku. Seorang yang pada asasnya rajin melakukan semua kerja termasuk cuci kereta walaupun tidak diminta melakukan sedemikian rupa. Ada satu lagi yang dia rajin, dera anak aku. Hampeh betul patutla merah2 badan abang tapi katanya jatuh. Rupa2nya kena ugut jangan bagitau. Dah hantar balik negara asal baru anak lelakiku itu cakap. Adus nak marah pun dah tak guna. Nasib baik tak ada kecederaan serius. Yang peliknya si kakak tak pula jadi magsa. Jadi kesimpulan aku, dia ni masih ada perikemanusian pada bayi tapi hilang pertimbangan pada kanak2. Entahlah sebab bila aku ada rumah dia nampak rapat dengan anak2 aku. Siap gurau2 dan anak2 aku nampak selesa dengan dia. So, camna aku nak syak. Memang benarla kata orang, 'memiliki pembantu rumah itu satu perjudian'. Ikut nasib. Betul tak?

Cuma satu yang aku puji Si Opi ni, dia bukan jenis yang panjang tangan. Letakla apa2 barang berharga atau duit bersepah2, dia takkan ambil. Cuma sikapnya yang 'cepat tangan' ngan anak2 jer aku ralat. Tapi mungkin juga bukan salah dia. Tekanan hidup sendirian di perantauan mungkin penyebab tingkah laku yang sedemikian selain ditipu agen. Kalau korang nak tahu, dekat RM4000.00 duit gajinya telah disapu agen termasuk gaji dengan majikan lama. Kesian memang kesian, tapi merngapa pula anak aku yang terpaksa 'bayar' hutang tersebut.

No comments: