06 July 2011

Susu Ibu Dan Isu

Kadang2 aku sendiri tidak mengerti mengapa ada antara ibu yang tidak ingin memberi mereka susu ibu. Walhal susu ibu sememangnya mengandungi pelbagai khasiat dan nutrisi yang tidak perlu dipertikaikan lagi. Jika tidak ingin memberinya untuk tempoh 2 tahun, sekurang2nya berilah untuk tempoh 6 bulan yang pertama. Itukan hak anak2. Tak kesian ke kita pada anak2 yang terpaksa minum susu lembu atau susu soya yang tak tahu kandungan nutrisinya. Memangla ada tercatat di bungkusan susu tersebut, tapi sejauh mana kebenarannya. Setiap jenama susu mendakwa mereka terbaik. Hakikatnya?

Ada orang kata faktor takut aset ‘wanita’ akan hilang serinya kalau diberikan susu badan. Tidakkah kita sedar bahawa ‘aset’ itu sebenarnya dianugerahkan Allah sebahagiannya adalah untuk menjalankan amalan ini. Pendapat bbchearts, ‘aset’ ini sebenar hanya milik suami dan anak2. Oleh itu, ‘susuilah’ mereka. Dan harapan bbchearts pula agar si suami menggalakkan isteri mereka menyusukan sendiri bayi mereka serta tidak mempertikaikan jika ‘aset’ itu mungkin tidak cantik lagi. Usah dibandingkan ‘aset’ isteri sendiri dengan isteri orang.

Isu biasa yang bagi ibu2 yang tidak menyusukan bayi mereka ialah, puting mereka tenggelam. Buah dada mereka kecil. Penat sebab anak menyusu lama. Tapi tahniah juga pada mereka kerana pernah mencuba. Sekurang2nya mereka berusaha menyusukan bayi mereka. Sebenarnya bagi berdasarkan pengalaman bbchearts, niat, disiplin, usaha dan kerjasama dari orang sekeliling memainkan peranan penting bagi menjayakan penyusuan ibu ini.

Satu lagi bbchearts nak komen, tapi maaf yea komentar ini bukan untuk semua tapi sebahagiannya sahaja. Ada para doktor dan jururawat menjalankan kempen penyusuan ibu di hospital. Adakah mereka benar2 juga mempraktikkannya untuk diri sendiri. Atau sekadar menjalankan ‘SOP' jabatan. Ini kerana bagi bbchearts contoh terbaik adalah dari kelompok ini yang bukan sahaja hanya pandai cakap tapi perlu juga pandai melaksanakannya. Barulah kempen ini boleh berjaya. Betul tak?

No comments: