18 July 2011

Anak Dan Dilema Penjagaan Mereka

Sudah menjadi satu fenomena biasa jika isteri bekerja sekarang. Selain faktor kerjaya, isteri juga berperanan membantu suami menambah pendapatan keluarga. Kesan dari itu, pasti pasangan yang bekerjaya ini pening untuk memikirkan tempat yang selamat untuk menghantar anak2 mereka. Dilema ini pasti dirasakan oleh semua ibu bapa rasanya (eh ada ker yang tak ambil kisah?). Di sini ada beberapa kebiasaan yang dilakukan oleh kita sebagai ibu bapa untuk mencari 'penjaga sementara' atau tetap untuk anak2 mereka iaitu
  1. Hantar ke pusat jagaan kanak2 berdaftar.
  2. Hantar ke pusat jagaan tidak berdaftar (luarannya nampak seperti berdaftar jer sebab ramai bebudak).
  3. Hantar pada jiran2 dekat kawasan perumahan.
  4. Hantar ke kampung untuk dipelihara oleh orang tua sendiri.
  5. Hantar ke rumah sedara-mara yang tinggal berdekatan.
  6. Ambil orang gaji untuk menjaga anak2 di rumah.
Mana2 yang dipilih sekalipun pasti ada pro dan kontranya. Ok berdasarkan 6 pilihan di atas bbchearts cuba paparkan pro dan kontra kepada pilihan2 tersebut berdasarkan pemahaman sendiri.
  1. Anak2 dijaga dan diajar dengan  sempurna tapi caj yang dikenakan agak tinggi.
  2. Anak2 juga turut dijaga tapi mungkin ala kadar sebab kosnya yang sedikit murah (ada juga yang tinggi) selain tiada pemantauan dari pihak berwajib.
  3. Anak2 mungkin dijaga dengan baik atau mungkin juga sebaliknya (kena pilih yang betul2 kerana ada yang sememangnya tak suka atau tidak pandai menjaga budak dan dijaga ala kadar sahaja.
  4. Anak2 dijaga dengan sempurna seperti mana mereka menjaga kita dahulu. Tapi kita hanya membebankan orang tua serta mengurangkan kasih sayang anak2.
  5. Anak2 mungkin dijaga dengan baik atau mungkin juga sebaliknya (yelakan bukan anak sendiri).
  6. Anak2 lebih selesa berada di rumah sendiri tetapi tidak terjamin keselamatan mereka kerana tiada pengawasan kecuali jika ibu bapa kita tinggal sebumbung.
Walau apapun pilihan kita sebenarnya menrupakan satu perjudian. Risiko bukan dijaga sendiri oleh kita tetap tinggi. Walau bagaimanapun doa dan tawakal itu yang paling penting untuk melindungui anak2 kita dari perkara2 yang tidak diingini.

No comments: