05 July 2011

Aku Dan Susu Ibu

Alhamdulillah ketiga2 anakku dapat menikmati susu ibu sehingga berusia sekurang2nya 2 tahun. Rezeki Allah, aku dikurniakan dengan susu yang banyak tanpa perlu mengamalkan pemakanan atau ubatan tertentu. Bagi aku faktor 'niat' mungkin memainkan peranan penting untuk menghasilkan 'produk susu' jenama sendiri. Ini kerana aku memang berazam hendak menyusukan sendiri anakku sejak dari anak pertama lagi. Jadi perkara pertama yang aku  lakukan ketika hamil ialah membeli 'pump' susu jenama PIGEON. Murah dan praktikal. Maklumla masa anak pertama gaji aku tidak mampu membeli 'pump' yang mahal. Alhamdulillah, walaupun murah aku masih boleh menyediakan stok yang mengcukupi sehingga usia anakku setahun. Lepas itu agak malas untuk mengepamnya di pejabat. Tetapi masih meneruskan penyusuan sepenuhnya bila di rumah. Sepanjang dari umur setahun ke atas ketika di pejabat anakku tetap minum susu 'lembu' ;p

Inilah rupa pam susu pertama yang aku miliki. Barand ini ok bagi aku cuma tiub pam agak sukar dicuci.
Kredit pada http://connect.in.com/pigeon-breast/photos-pigeon-breast-pump-ee2379bc2892bb64.html sebab aku ambil gambar dari sini.
Semangat menyusukan anak dengan susu sendiri aku  teruskan untuk anak kedua. Kali ini dengan sedikit lebihan kewangan, aku membeli 'pump' susu yang aku idamkan dulu, AVENT. Berbaloi aku rasakan beli jenama ini kerana masih boleh digunakan sehingga kini. Memang agak 'terasa' apabila mengeluarkan duit masa mula2 membelinya dahulu. Tapi kata orang alah membeli menang memakai, pam susu ini masih elok sehingga kini. Kalau ada bahagian yang rosak atau hilangpun masih boleh mencari alat gantinya. Si kakak juga aku susukan dengan susu sendiri tanpa campur sehingga usianya setahun sebulan. Selebihnya aku sedikit malas untuk memerahnya di pejabat.


Inilah rupa set pam brand philip avent yang akhirnya berjaya aku miliki pada tahun 2006.
Kredit pada http://www.breastfeeding-magazine.com/avent-isis-breast-pump-on-the-go-set-visitor-breast-pump-review.html sebab aku pinjam gambar ini. Nak tangkap sendiri malasla pula.
Namun begitu, semangat memberikan susu ibu masih kuat untuk anak ketiga. Kali ini lebih semangat kerana aku berjaya membeli mini peti sejuk khas untuk menyimpan stok susu yang diperah. Alhamdulillah penuhla peti sejuk tersebut sehingga terpaksa juga menumpang peti sejuk yang sedia ada di dapur. Afiq yakni puteraku yang ketiga ini sepenuhnya menyusu badan. Ada juga usahaku membeli susu formula takut2 stok yang ada tidak mencukupi. Tapi nampaknya Afiq tidak berminat langsung dengan susu tepung tersebut. Akibatnya susu masuk ke tong sampah kerana dah tak elok. Afiq menyusu badan sehingga berusia 2 tahun (pendek kata sehingga hembusan nafasnya yang terakhir). Dan stok susu yang diperah masih bersisa empat botol di dalam peti sejukku. Entah sampai bila akan kusimpan susu tersebut.

No comments: