03 July 2011

Tentukan Jantina Anak II

Memiliki zuriat seperti yang diinginkan memanglah satu bonus besar bagi pasangan suami isteri. Apatah lagi jika selama ini hanya satu jenis jantina anak sahaja yang diperoleh. Atau ada juga yang inginkan jantina tertentu sahaja untuk anak pertama. Selain faktor rezeki, ada beberapa cara boleh dilakukan bagi memperoleh zuriat seperti yang dihajati.

Cara mengikut Carta Kuno pernah bbchearts cadangkan pada ENTRI XV ini. Boleh rujuk semula untuk melihat jadual seperti yang disyorkan Manakala usaha lain yang boleh dicuba adalah kaedah moden iaitu Pre-implantation Genetic Diagnosi (PGD), kesuburan IUI, IVF ICSI. Namun begitu kaedah2 ini adalah tidak dibenarkan sama sekali dalam Islam.

Oleh itu, ada beberapa faktor semulajadi yang boleh digunakan jika ingin menentukan jantina anak seperti
  1. Melalui doa serta amalan surah2 tertentu. Jika inginkan anak lelaki, perbanyakkan bacaan sural Yusuf dan untuk anak perempuan pula surah Maryam.
  2. Melalui pemakanan. Jika inginkan anak lelaki, si suami perlulah menggambil makanan berasid dan si isteri memperbanyakkan makanan beralkali. Begitu jugalah sebaliknya. Jika inginkan anak perempuan suami ambil lebih alkali dan isteri pula makanan berasid.
  3. Mengira kesuburan. Bagi memperolehi anak lelaki, seks perlulah dilakukan selepas haid dan untuk anak perempuan pula diadakan sebelum itu. Ini kerana tahap kesuburan isteri dianggarkan pada seminggu sebelum dan selepas haid. Oleh itu ketahui waktu subur anda.
  4. Menghantar Gen X dan Y. Bagi memperoleh anak lelaki, elakkan zakar menusuk terlalu dalam kerana anak lelaki yang membawa Gen X lebih kuat berbanding Gen Y (anak perempuan). Jika dimasukkan terlalu dalam, bimbang Gen Y akan dulu sampai ke destinasi.
  5. Posisi sewaktu 'bersama'. Bagi memperoleh anak lelaki, kedudukan suami di atas isteri mungkin membantu. Jika berkeinginan sebaliknya, lakukan perkara yang sebaliknya pula.
Ada juga mencadangkan jika inginkan anak lelaki, si isteri perlulah mencuci farajnya terlebih dahulu dengan semangkuk air yang telah dicampurkan sesudu soda. Jika mahukan anak perempuan pula, cuci dengan semangkuk air yang dicampur sesudu cuka. Cara ini dikataka akan 'menyekat' sperma dari Gen X atau Y dari menembusi telur isteri. Walau bagaimanapun, bbchearts tidak mengesyorkan cara ini yang dirasakan bukannya bersifat semulajadi.

Walau apa pun cara yang kita usahakan, perlu kembali semula kepada ketentuan Ilahi. Jika Dia mengkehendakkan zuriat kita berbeza seperti yang kita inginkan, ingatlah pasti ada hikmah tersembunyi. Kita sebagai manusia seharusnyalah bersyukur kerana ada insan lain yang tidak berpeluang merasakan pengalaman menjadi ibu bapa. Terimalah sahaja walau apa pun jantina anak yang dikurniakan-Nya. Moga anak2 itu tetap berbakti pada agama, rasul dan ibu bapanya.

No comments: