02 August 2011

Kakak Berjaya Puasa

Alhamdulillah walaupun tak sahur semalam, kakak berjaya puasa penuh satu hari. Balik sekolah memang dia sedikit merengek kerana lapar. Tapi oleh kerana aku pun demam dan tahap tak larat nak layan dia, aku kata nanti. Sampai aku rasa ok sikit bila aku bangun nak sediakan dia makan, aku tengok kakak pula dah tidur. Kesianla pulak. Nak kejut tengok Yaya sedap je tengah lena. Akhirnya aku biarkan sahaja. Pukul 5 dia bangun dan sibuk nak ikut babahnya ke bazar ramadhan. Balik bazar dah sibuk nak makan juadah yang dibeli tadi. Dah alang2 pukul 6.00 petang aku leka2kan Yaya dengan aktiviti yang dia suka. Pertama dia ajak aku temankan dia mandi. Walaupun demam, aku gagahkan juga. Siap paksa aku mandi sekali sebab katanya aku demam kena mandi. Adus dia pulangkan balik ayat2 aku masa dia demam tempohari. He3. Layan jela walaupun menggigil aku dibuatnya. Habis mandi aku layan dia main congkak sampai pukul 7.00 malam. Pastu aku ajak dia hidangkan makanan. Sibuk menolong sambil2 sisa2 kat tangan tu kadang2 terlepas kat mulut. Biarlah budak lagi baru nak belajar. Azan maghrib bermula je, Yaya makan sampai kul 8.30 malam. Betul punya qada' makan minum anak daraku yang sorang ni. Tahniah Yaya dah puasa sehari. Puasa penuh ye sayang. Betulla kata Dr Glenn Doman tu.... potensi otak kanak2 mudah dibentuk.

No comments: